Hökerum, söndags.

Vi åkte ut till Hökerum i söndags. Det som stod på checklistan var:

* Montera bort ALL inredning.
* Kaffe.
* Ta bort listen på skrovet.
* Kaffe.
* Skrapa.
* Kaffe.
* Dammsugning
* Kaffe




När vi kom till Hökerum hade någon (Fidde?) gett sig in på att byta akterspegeln.
Vi konstaterade snabbt att det inte skulle fungera med bara en flagga som spegel.
Här ska plywooden göra sitt en dag. 


 
Fohlin hängde med ut i Söndags igen. Kanon kul. Tack. Lönen kommer en 
varm sommardag i Juli. 



Nu finns det inte mycket mer att riva ut.
Ratten har vi kvar för våra psyken. 
För att få motivation när man renoverar en C.G Pettersson årsmodell 1926:

Man ställer sig vid ratten och blundar. Man ber en kompis blåsa lite lätt i ena örat.
Är man tre gubbar så ska den tredje gunga skrovet i sidled.
Oftast på söndagar så bankar bakfyllan likt en Penta B18. Inget måste, bara ett plus.
När man känner det där trygga lugnet vrider man huvudet  åt höger (man blundar fortfarande).
Då ska man se smögenbryggan, höra måsarna, känna solen steka och sjunga med i
"Det sjunger några ungar på Carl-Johan" . Nu, precis, exakt där, i det ögonblicket när man 
upplever alla dom fyra sakerna så känner man att allt går i slowmotion. Herregud vad man
trivs, man vill aldrig därifrån.
Man kanske är där i fem sekunder. Sen börjar bilden bli suddig och allt går snabbare 
och snabbare tills att allt går i vanlig fart och man ser den gröna presenningen.
Man säger ingenting medan man återgår till skrapandet igen. Alla är förstående och helt tysta.



Så nu har vi lite mera saker sam ska skrapas och slipas i verkstaden. 



Vi hittade ännu mer röta under listen.  
Inga konstigheter alls.



Närbilder på motorn som lovat.



Närbilder på motorn som lovat, behövs det mer?


På tisdag ska vi hämta hem inredningen. Då ska det skrapas och slipas. 

Vi hörs.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjena !



Va kul Ni har !! Drömmar skall man ha....



För att återgå till impellern så är min gissning att den sitter i den runda koppen längst fram på motorn. Där de 2 st blå slangarna går in och ut.

Koppla sötvatten till ingående slang vid provstart så skall det inte vara något problem att gasa lite.



Ni kanske skall kolla så den inte är helt söndertorkad innan, lossa locket och titta så inga sprickor finns i gummit.



Mvh Henrik

2009-03-23 @ 16:38:59
Postat av: Kalle.

Tack det ska vi kolla.

Är det dyrt att byta om den är torkad?



Mvh

2009-03-23 @ 19:58:01
Postat av: Henrik

Nej !

De är billiga, Biltema har en massa olika impellrar och delar till Penta, jag köpte allt mitt vårkitt till motorn där i år.

Har Ni Biltema i La Boråsa stada?



Hur länge sedan är det motorn var igång?

2009-03-24 @ 07:33:17
Postat av: Kalle

Okej skönt att höra. Nej det finns inte Bilatema här ÄN.



Den har stått i 4 år. Några goa tips?

Mvh

2009-03-24 @ 09:15:03
Postat av: Henrik

Tjena !

Kanske lite ny olja, tändstift och byta alla filter, framför allt bränsle filtret, ny och fin bensin i en rengjord tank.

Tanken är väll att inte dra in nån skit i motorn som eventuellt har lagt sig i slangar filter o dyl.

Senare är väll det inte dumt att byta ut bränsle slangarna då de brukar bli dåliga med tiden, det får ju inte läcka ut nån bensin ( se tidigare inlägg).

Är ju ingen mekaniker direkt, bara en glad hobby service gubbe.



Lycka till ! HK

2009-03-24 @ 09:58:52
Postat av: Ingvar

Duktigt jobbat, pojkar:)

2009-03-24 @ 21:16:35
Postat av: Oskar

Jag gillar dina jättetrevliga inlägg du skriver pappa!!:)

2009-03-24 @ 21:27:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0