Från i söndags.

Igår åkte vi ut till Hökerum för att hämta delar som vi ska skrapa och slipa idag. Sen fick vi med oss lite utav däcket som vi ska göra nytt utav den plywooden vi har köpt.  


Det gick inte att skruva bort sidorna så vi fick såga av dem lite snyggt.
Nu kommer vi åt att byta borden och lite annat smått och gott.



Nu är hela skrovet skrapat. Känns helt underbart ska ni veta.


Kommentarer
Postat av: Jonny

vilket jobb ni gjort! ska bli kul å komma å se skönheten.

2009-03-17 @ 11:56:04
Postat av: Lars

Börjar ju se jävla trevligt ut, verkar som ni gör ett bra jobb iafall!

2009-03-18 @ 11:49:59
Postat av: Kalle

Ja tack det går fint. Lars, tror du det är farligt att provstarta motorn utan vatten som kyler? Bara i någon minut?

2009-03-18 @ 13:18:14
Postat av: Henrik

Tjena !



Hittar du inte nått gött hål att hälla i kylvatten medans du provstartar.

På hösten när jag konserverar min motor så häller jag med vattenkanna bak i insuget, en 50/50 blandning av glykol o vatten, smörjer o skyddar samt kyler.

Impellern brukar gå åt skogen efter cirka 20-40 sekunder, och går den så kan smådelar sprida sig vidare....och det är inte så bra.

Kan vara anorlunda på Er motor förstås.



Mvh Henrik

2009-03-18 @ 16:41:55
Postat av: kalle

Vad är en impeller? När går den, om man startar utan kylning?

2009-03-18 @ 17:56:04
Postat av: Henrik

Tjena !



Impeller är en "gummi skovell" typ pump som suger havs ( eller sjö ) vattnet in till kylningen.

Den klarar inte att gå torr.

Nu har ju jag en KAD diesel från 1993.

Jag vet inte hur bensinare fungerar, men de har ju garanterat en sorts pump för kylvattnet, och jag kan inte tänka mig att den klarar att gå torr.

Om min impeller går sönder och smular sig så åker smulorna vidare till avgassystemet, där fastnar de och sätter igen detta.

Samt att motorn inte får kylvatten, överhettning som följd mm.

Kan inte tänka mig att det är roligt att plocka ur bitarna igen.

Ta ett par närbilder på motorn från alla håll så jag får se hur den ser ut.



Mvh Henrik

2009-03-18 @ 21:42:35
Postat av: Kalle

Okej. Nej det låter inte så kul om den går sönder. Kanske kan ansluta en trädgårdsslang till motorn.



Vi ska ordna närbilder, vi publicerar dem här på bloggen.



Tack så mycket.

2009-03-19 @ 07:55:15
Postat av: Henrik

Hej !

Tänkte på en annan sak.

Om det inte finns motorrumsfläkt så måste Ni installera detta.

Bensin ångor kan bli liggande i motorrummet och antändas vid start.

Det är ett absolut måste på bensinare att ventilera motorrummet före start.

Diesel är säkrare men jag gör det även på min.

Kan ju bli en häftig smäll annars.

Och i värsta fall så brinner skönheten som bocken i Gävle.



Mvh Henrik

2009-03-19 @ 09:12:59
Postat av: Lars

Är det nödvändigt även då ingen intern tank finns? Gissar på att bränsletank och motorrum är skilda från varandra, varför detta fenomen inte borde finnas, eller har jag fel?

2009-03-19 @ 18:33:55
Postat av: Henrik

Tjena!

Jag är absolut ingen proffs mekaniker, men är det en regel som har bankats in i skallen sen barnsben så är det att ventilera före start.

Det är väll inte ångorna från tanken som man är räddd för utan eventuella mikroskopiska läckage i motorrummet från bränsle filter ledningar o dyl.

Ett motorum i en båt är ju tätt om man jämför med en bil.

Finns det bensinånga instängt i ett motorrum som blir varmt så är ju olyckan framme.

Jag köpte 2 st nya fläktar själv säsongen 08, de kostade cirka 200:- styck, en rätt billig försäkring tycker jag.



Mvh Henrik

2009-03-19 @ 19:02:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0